واحد یوسف آباد در یک نگاه

مدرسه بیش از آنکه ما فکر می کنیم در سرنوشت ما اثر دارد. حتی اگر خیلی هم اهل درس خواندن نباشید، فضایی که در مدرسه در آن قرار می گیرید و دوستانی که شما را احاطه می کنند، آینده شما را شکل می دهند و این بیانگر تحصیل در مدارس برتر است. نیمی از جمعیت دانش آموزی کشور را دختران تشکیل می دهند. مجتمع علامه طباطبایی بر اساس رسالت آموزشی و تربیتی خود متوجه ضرورت ارائه خدمات تخصصی به دانش آموزان دختر جهت پاسخگویی به مطالبات منطقی اولیای گرامی گردید و در سال 1395 در منطقه 6 آموزش و پرورش تهران در محدوده یوسف آباد به تأسیس نخستین واحد دخترانه اقدام نمود.

تجربه ای بیش از سه دهه در کار آموزش سبب شد تا بتوانیم درس نامه ها، مجموعه تمرینات و ساختار آموزشی متناسب با دختران با استعداد و تلاشگر را طراحی نماییم. یکی از اهداف ویژه دبیرستان علامه طباطبایی در دوره اول متوسطه، پرورش دانش آموزان برای شکل گیری بلوغ و رشد فکری، نگرش تحلیلی، آشنایی و تجربه علوم به صورت پژوهش محور می باشد که این فرآیند، تصمیم گیری برای آینده ای روشن و جهت دهی استعداد کشف وشکوفا شده دانش آموزان برای انتخاب رشته و ادامه راه تحصیلی را مییسر می نماید.

دبیرستان دوره دوم نیز هماهنگ با دیگر واحدهای دوره دوم مجتمع علامه طباطبایی با پی گیری امور آموزشی از طریق محتوای درسی، آزمون های یکسان، برگزاری اردوهای مطالعاتی و فعالیت های پژوهشی و آزمایشگاهی، در فضاهای تهیّه شده استاندارد و با استفاده از مشاوران دلسوز و باتجربه، دبیران و کادری متخصص جهت کسب نتایج ایده آل آموزشی موفق بوده است.

این دبیرستان علاوه بر برنامه های آموزشی، با داشتن امکانات لازم از جمله: کتابخانه، آزمایشگاه، سالن مطالعه، سالن غذاخوری، سایت کامپیوتری و همچنین عقد قرارداد با باشگاه های ورزشی نزدیک به مدرسه به فعالیت های موثر فرهنگی و ورزشی نیز توجه ویژه داشته و با برگزاری اردوهای درون شهری و برون شهری مفرح، جهت شکل گیری دوستی های عمیق بین دانش آموزان و مشارکت جمعی و آمادگی برای شرکت در المپیادهای ورزشی و جشنواره های نمایشی و موسیقی در سطح مجتمع و شهر تهران، نتایج ارزنده ای را کسب نموده است.

پیام مدیریت
مدیریت در یک مدرسه، شامل دو بخش سیاست‌ گذاری‌ ها و امور نوآورانه و نیز امور غیرکلان و روزانه یک مجموعه آموزشی است. انجام این دو بخش در مدرسه کاری بس دشوار است چرا که همه امور باید در بالاترین سطح کیفی باشد تا مدرسه بتواند در چهار بخش آموزش رسمی، آماده سازی دانش آموزان جهت شرکت در فعالیت های فوق برنامه، مسائل فرهنگی و نیز الگو بخشی به سایر مدارس و نظام آموزش‌ و پرورش کشور نقش خود را ایفا کند. از این جز با اتکا به خداوند متعال و نیز کمک کلیه کادر اجرایی و آموزشی مدرسه که در زمره خبره ترین افراد در حوزه آموزش می باشند و نیز بدون همکاری دانش‌ آموزان و اولیای آنان نمی‌ توان به این مهم دست یافت.

مدیریت مجموعه، بر نقش برتر دانش‌ آموزان تاکید داشته و معتقد است نحوه تعامل ما با دانش‌ آموزان، باید مبتنی بر باور پذیری متقابل، اعطای مسئولیت در عین حفظ نظارت و ارتباط مبتنی با احترام باشد، تا بتوان دانش‌ آموز را در دو بعد علمی و شخصیتی رشد داد. هدف نهایی در چنین اندیشه‌ ای این است که دانش‌ آموز در آینده خود، توانایی بیشتری در اداره خویش، خانواده و جامعه‌ اش داشته باشد. امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ ریزی، نوآوری، ابتکار، تلاش و نیز استفاده از تجارب آموزشی دیگران، یکی از الگوهای برتر آموزشی در سطح بین المللی و نیز فرهنگ ایرانی و اسلامی به اهداف برتر این مدرسه نایل شویم. ان‌شاالله.

آموزش به‌ عنوان نخستین اولویت در هر مدرسه‌ ای است. در مجتمع آموزشی علامه طباطبایی نیز با وجود تنوع در برنامه‌ های آموزشی، آموزش رسمی و مصوب به عنوان اصل، مورد توجه قرار گرفته است و مابقی برنامه‌های آموزشی به مصداق ضرب المثل «چون که صد آید نود هم پیش ماست» به عنوان مکمل مورد توجه قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث افزایش توان آموزشی دانش‌آموزان درفضای رقابتی شده‌است. در عین حال باید دانست که قرار است در کنار آموزش رسمی، آموزش‌ های غیر رسمی اما کاربردی همچون مهارت‌ های زندگی و قانون‌‌ پذیری فرد به او آموزش داده شود.

تابستان زمان بسیار خوبی است برای آموزش هایی که یادگیری آن تثبیت نشده است و همچنین آموزش مطالب جدید در سطح بالاتر به همراه شیوه مطالعه هر درس از طریق جلسات مشاوره فردی مسئولین پایه، و دانش آموزان در فضایی آرام به حل مسائل درسی می پردازند. همچنین تابستان زمان مناسبی برای شناخت بیشتر توانمندی دانش آموزان و کمک به افزایش مهارت های هر دانش آموز با برنامه های شخصی سازی شده می باشد.

اهم فعالیت‌ های آموزشی مدرسه:
1.    شناسایی و جذب و بهره مندی از دبیران مجرب در حوزه آموزش 
2.    برنامه ریزی آموزشی با توجه به نیاز دانش آموزان.
3.    وجود طرح درس مشخص و زمانبندی شده با هدف تنظیم فشار و تعادل آموزشی برای تمامی دروس.
4.    تنظیم برنامه آموزشی سالانه در قالب دوره های مشخص با برگزاری آزمون هایی در پایان هر دوره.
5.    بررسی عملکرد دانش‌ آموزان توسط مسئولین پایه و ارائه برنامه مطالعاتی شخصی سازی شده با توجه به نیاز دانش آموز.
6.    ایجاد بستر مناسب به منظور بهره مندی از نوآوری های آموزش در قالب کلاس های آنلاین.
7.    برگزاری آزمون‌ های استاندارد در سطوح داخلی و خارج از مدرسه مطابق برنامه تدوین شده (آزمون های مستمر تشریحی و آزمون های جامع تستی).
8.    اطلاع رسانی عملکرد آموزشی به اولیا از طریق ارتباط با مسئول پایه، کارسنج، شبکه های مجازی و جلسات خصوصی و عمومی به صورت مستمر.
9.    برگزاری اردوی مطالعاتی یک هفته‌ ای برای پایه دهم و یازدهم قبل از هر آزمون جامع تستی
10. ارائه کارنامه و تحلیل نتایج هر آزمون توسط مسئولین پایه
11. برگزاری کلاس های ترمیمی برای رفع اشکال دانش‌ آموزان ضعیف‌تر و کارگاه های نکته وتست برای همه دانش آموزان
12. ارزیابی عملکرد دبیران در تابستان و در طول سال تحصیلی در فضایی کاملا آرام و آزاد توسط دانش آموزان.
13. مشاورۀ فردی، نیمه گروهی و گروهی.
14. ارائه جزوات درسی و مجموعه تمرینات علامه طباطبایی در کنار کتب درسی آموزش و پرورش در جهت بالا بردن مهارت های آموزشی دانش آموزان

کنکور
از آنجا که نتایج کنکور یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت هر دبیرستان محسوب می شود و به نوعی نتیجه عملکرد آموزشی یک دوره را تعیین می کند و از طرفی در دبیرستان دخترانه علامه طباطبایی علاوه بر میزان قبولی،کیفیت قبولی به معنی برترین رتبه، رشته و دانشگاه نیز برای ما حائز اهمیت می باشد، توجه ویژه آموزشی با هدف کسب بهترین نتایج در ورود به دانشگاه متناسب با توانایی دانش آموزان همواره مورد توجه بوده است.

دبیران نیز در راستای همین برنامه و متناسب با برنامه آزمون های تعیین شده از سوی معاونت آموزشی مجتمع علامه طباطبایی حرکت می نمایند؛ آزمون های مستمر نیز هماهنگ با سرفصل ها در زمان مقرر برگزار می شود و در نهایت تمامی دانش آموزان در پایان سال دبیرستان و انجام آزمون های تستی، آمادگی برای حضور درکنکور را خواهند داشت.

مهمترین فعالیت های کنکوری مدرسه در سال آخر:
1- وجود یک برنامه ریزی منظم و جامع 
2- اجرای آزمون صبحگاهی با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش آموزان در هر درس
3- ارائه روش های مناسب مطالعه با هدف نتیجه گیری در آزمون های نهایی و کنکور 
4- استفاده از منابع درسی و جزوات دبیران مجرب 
5- برگزاری اردوی مطالعاتی در شهریورماه جهت اصلاح روش مطالعه دانش آموزان
6- برگزاری اردوی دی ماه و اردوی نوروز جهت جمع بندی و تمرین بیشتر برای آمادگی آزمون های نهایی خردادماه و کنکور
7- برگزاری فرصت های مطالعاتی در ایام هفته به مدت 4 روز و ایجاد فضای درسی برای دانش آموزان تلاشگر
8- برنامه ریزی فردی برای هر دانش آموز و پیگیری روند درسی دانش آموزان توسط مشاور پایه بطور مستمر
9- برگزاری جلسات مستمر فردی یا گروهی با اولیای دانش آموزان کنکوری به جهت اطلاع رسانی شرایط درسی دانش آموزان

مشاور و روانشناس
مشاور و روانشناس مدرسه با کمک به دانش آموزان برای توسعه مهارت های اجتماعی و عاطفی، به آنها کمک می کند تا در محیط های تحصیلی و اجتماعی موفق تر عمل کند. حضور روانشناس در مدارس نقش مهمی در کاهش مشکلات دانش آموزان دارد.
* برگزاری جلسات فردی با دانش آموزان در زمینه مشکلات رفتاری، هیجانی و تحصیلی
* برگزاری جلسات فردی با اولیا
* کارگاه های آموزش خانواده بصورت گروهی
* محتواسازی براساس نیاز دانش آموزان و بارگذاری در کانال مدرسه

فرهنگی
آنچه که برای ما مهم است ایجاد روحیه تیمی و شاد در فضای آموزشی مدرسه و مهارت آموزی دانش آموزان و محک زدن توانمندی هر یک از دانش آموزان در زمینه های دیگر غیر درسی با حضور در کلاس های فرهنگی و جشنواره های درون مجتمعی و شرکت در مسابقات منطقه و استانی می باشد. دانش آموزان با حضور در کلاس های فرهنگی شناخت متفاوت از توانمندی های خود کسب خواهند کرد.
بخشی از فعالیت های فرهنگی مدرسه :
* شکوفایی خلاقیت با حضور در کلاس های هنری سفالگری، تئاتر، سرود، عکاسی، طراحی و نقاشی، شطرنج و گرافیک
* برگزاری جلسۀ توجیهی در جهت معرفی کلاسها.
* فضاسازی مطلوب با توجه به مناسبت ها در طی سال.
* برگزاری روز بزرگداشت میلاد حضرت معصومه (س)، روز دختر.
* مراسم بازگشایی پایگاه تابستانی و روز  اول مهر 
* بزرگداشت مناسبت هایی مثل دفاع مقدس و ..........
* حضور در جشنواره های فرهنگی(همساز، زندگی نمایش، هم قصه، گلبانگ سرود و ....) در مجتمع علامه طباطبایی
* شرکت در نمایشگاه هنرهای دستی و تجسمی دبیرستان علامه طباطبایی
* شرکت در مسابقات فرهنگی و هنری آموزشی و پرورش

اردوی های تفریحی گروهی برون استانی فرصتی است برای یادگیری بیشتر مهارت های زندگی در محیط اجتماعی.
اهداف زیر جهت شرکت در اردوهای تفریحی برون استانی مد نظر می باشد:
•    ایجاد بستر مناسب برای تمرین فعالیت های گروهی
•    کمک به فرآیند اجتماعی شدن و ارتقای مهارت‌های اجتماعی
•    ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای فردی
•    افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه تاریخ، جغرافیا و فرهنگ اجتماعی مردم 
•    گسترش مهارت‌های فردی 
•    آشناسازی شرکت‌کنندگان در اردوی تفریحی با آداب و رسوم مناطق مختلف در ایران

ورزشی
ورزش می‌تواند نقش بسزایی در تخلیه هیجانات دوره نوجوانی داشته باشد و ذهن دانش‌آموز را به سمت موضوعات سالم هدایت نماید. بر این اساس تلاش ما بر این است تا با شرکت دانش آموزان در کلاس های ورزشی فضایی را برای این منظور بوجود آوریم.
برخی از فعالیت های ورزشی مدرسه
* برگزاری زنگ  ورزش در ساعات مشخص شده در برنامه هفتگی
* استعداد سنجی و هدایت دانش آموزان برای شرکت در جشنواره های ورزشی
* شرکت دانش آموزان در جشنواره های ورزشی مجتمع علامه طباطبایی و مسابقات ورزشی آموزش و پرورش بصورت فردی و گروهی

شورای دانش آموزی و برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان
ما بر این باوریم که دانش‌آموزان باید در همه فعالیت‌های مدرسه تا حد امکان مشارکت داده شوند تا حس مسئولیت پذیری در آنان ایجاد شود. همچنین حضور و همراهی اولیا با مسئولین مدرسه و همفکری در امور مختلف می تواند بستر مناسبی را برای رسیدن به هدف های دبیرستان فراهم نمایید.
فعالیت ها انجام شده در حوزه تشکل های دانش آموزی و انجمن اولیا و مربیان:
1- برگزاری انتخابات شورا ها با مشارکت و تبلیغات دانش آموزان
2- برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان 
3- مشارکت در امور اجرایی از طریق انتخاب شدن به عنوان یاور امور اجرایی ،انضباطی و...
4- برگزاری جلسات مستمر ماهانه با اعضای انجمن اولیا و مربیان

واحدهای آموزشی
\"تماس\"
نام و نام خانوادگی:
ایمیل:
شماره تماس:
توضیحات:
مطالب مرتبط